Målet for 2016 er…

KMD IRONMAN COPENHAGEN!!!

Jeg kan faktisk ikke helt selv forstå, at jeg lige har skrevet ovenstående! Men her til formiddag kom startnummeret i hus sammen med startnummer til 70.3 Kronborg. Så nu er nedtællingen begyndt til 21. august 2016. I må meget gerne sætte kryds i kalenderen – jeg får brug for al jeres opbakning!
ironman

Reklamer

Fårekyllinger i proteinbaren?

Jeg arbejder et sjovt og super interessant sted, nemlig på Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet. Min bachelor i engelsk rækker ikke til at forske i alle mulige spændende ting, men selvom jeg “kun” er Sektionssekretær, så lærer jeg alligevel alle mulige spændende ting, og min nysgerrighed bliver til fulde stillet nærmest dagligt.

“Min” ene sektion arbejder med Børne- og International Ernæring, og forleden på vores ugentlige møde, fortalte én af forskerne om opdræt af fårekyllinger i Thailand. Det var overdrevet interessant, og det fængede mig med det samme.

Fårekyllinger har et enormt indhold af protein, kalk og jern, og markedet for produkter baseret på protein fra fårekyllinger er så småt ved at få fodfæste. Det lyder måske lidt hippie-agtigt, men prøv lige at se nedenstående billede. Der kræves enorme mængder ressourcer for at producere 10 g protein fra f.eks. kvæg og grise, hvorimod der nærmest ikke skal bruges noget for at producere 10 g protein fra fårekyllinger.

Der er også firmaer der er begyndt at producere proteinbarer baseret på fårekyllingemel, og jeg er faktisk ret nysgerrig, og overvejer at bestille nogle hjem fra USA.

Kunne du finde på at spise proteinbarer med fårekyllinger i, eller er det for grænseoverskridende?

Billede fra Next Millennium Farms

Bellevue Triathlon 2015

Untitled

Jeg havde en helt igennem fantastisk fødselsdag i går!

Sommeren viste sig endelig fra sin pæneste side og selv klokken 6 da Daniel og jeg cyklede mod Bellevue kunne man mærke at det blev en flot og varm dag. Vel ankommet fik vi checket vores cykler ind, stillet op og gjort klar. Der var lidt stress på, fordi der var lang kø til udlevering af startnumre, så jeg nåede ikke i vandet inden starten gik. Det var lidt ærgeligt, fordi jeg så brugte de første par minutter på at panikke og have en livredder lige i nakken. Daniel blev hos mig og fik snakket mig ned, og inden længe havde vi indhentet vores startgruppe, og jeg begyndte ligefrem at overhale folk (hvem havde set det komme efter min katastrofale svømning til Challenge?).

Svømningen havde en “australian exit” – hvilket betød at vi først svømmede 750 m., for så at løbe et stykke på land, og så svømme en omgang igen. Det fungerede fint, og jeg mærkede intet ubehag ved det. Nu er det jo første gang at jeg har prøvet at svømme så fornuftigt, at jeg endte med at ligge sammen med andre svømmere, så jeg fik “endelig” prøvet de her slåskampe jeg så tit har hørt om. Jeg fik et par slag i siden og et par spark over hænderne, men så puffede jeg lidt igen, og så gik det alt sammen. Jeg blev ikke bange eller gik i panik over det, så slåskampene frygter jeg heller ikke i fremtiden. Alt i alt var jeg voldsomt tilfreds med svømmeturen.

Dernæst var det op på jernhesten. Ruten var svær for mig, da jeg ikke er pjattet med skarpe sving, slet ikke på min tri-cykel, og dem var der en hel del af. Men jeg kørte så stærkt som jeg kunne, og her er jeg også fuldt ud tilfreds. Jeg havde også et par sjove oplevelser undervejs – bl.a. to små piger der på 2. omgang råbte “du har en pæn cykel” efter mig, så fik jeg jo lyst til at vende rundt og give dem en krammer. Der kom også en kat på tværs af kørebanen, som jeg kun lige med nød og næppe undgik og nåede på en eller anden måde også at signalere til ham der lå bag ved mig, så han heller ikke fik en kat på styret. Ruten var kun 20 km. lang, og især på 1. omgang var der mange deltagere. Det var et “non-drafting” stævne, men jeg blev overhalet af indtil flere grupper, og faldt også selv i et par gange, hvor jeg simpelthen ikke kunne komme til at overhale fordi de blev ved med at komme bagfra, hvilket medførte at jeg lå i nakken af vedkommende foran mig, som jeg gerne ville forbi. Non-drafting er en meget fin regel, men det hjælper jo ikke når man slipper næsten 500 cyklister løs på en 20 km. rundstrækning der skal køres 2 gange.

Tilbage ved Bellevue blev der skiftet til løbesko, og her skulle der graves dybt. Ugen op til døjede jeg med bihulebetændelse og en allergi/astma der gik helt amok, så min puls havde meget svært ved at holde sig i ro på løbeturen. Så ligeså snart jeg pressede lidt, fløj den helt i vejret og jeg måtte sænke farten igen. Jeg løb derfor meget konservativt og gav den ikke særligt meget gas. Tri-klubben havde et super godt heppekor i målområdet, og derudover var mine forældre på plads – så jeg fik masser af god energi den vej 🙂 Stemningen var generelt super fed og der var masser af kendte ansigter både blandt deltagerne og hjælperne – det betyder virkelig meget lige at få et tilråb eller en high-five.

Stævnet var rigtig godt arrangeret, hvis man lige ser bort fra den lange kø til check-in og den efterfølgende udsættelse af starten. Helt klart både en distance og et stævne jeg meget gerne vil deltage i igen.

Resultat: 3:02:25

Diætistens Low Carb af Hanne Juul

Diætistens Low CarbJeg var jo meget begejstret for Køkkenrevolution af Umahro Cadogan og det er jeg sådan set stadigvæk 🙂 Men der er kommet en ny favorit på kogebogshylden, og det er Diætistens Low Carb af Hanne Juul.

Jeg var alligevel i gang med at bestille et par bøger fra plusbog, og så faldt jeg over den her og må indrømme at den rimeligt spontant blev tilføjet til kurven. Det har jeg ikke fortrudt. Den er simpelthen så god, at vi næsten bruger den dagligt (undskyld Umahro 😉 ).

Den er overskueligt bygget op, indeholder en masse dejlige billeder og så er opskrifterne nemme at gå til. Der er fokus på retter der har en sammensætning af fedt, kulhydrater og protein der holder ens blodsukker stabilt, så man ikke går og snacker hele tiden. Jeg har lært rigtig meget om, hvordan jeg bedst spiser så jeg ikke hele tiden har lyst til søde sager, og så er det rart at vide, at man får den helt rigtige sammensætning, så der ikke ryger for mange kulhydrater på konto’en.

Bogen er ikke købt som led i et “slankeprojekt”, men jeg kan mærke, at når vi følger opskrifterne, så har kroppen det bare bedre, og jeg kan yde mere træningsmæssigt. Den får derfor mine varmeste anbefalinger 🙂

(For en god ordens skyld skal det lige nævnes at jeg hverken er affilieret med Hanne Juul eller plusbog – min begestring over denne bog, følte jeg bare at jeg måtte dele).