Fredag er hermed snydedag

Det er ingen hemmelighed, at jeg er blevet lidt bedre polstret ovenpå knæoperationen. Når man er vant til at træne 10+ timer om ugen og lige pludselig laver nærmest ingenting, skal det jo gå galt. Især når man er mig, og ikke er så god til at regulere sit kalorieindtag til at matche ens træningsindsats.

Derfor, efter et nervepirrende besøg på vægten for en uge siden, har jeg valgt at prøve noget nyt. Diæt er ikke rigtig min kop te, da jeg simpelthen ikke har rygraden til det og nægter at gå og sulte. Til gengæld kan jeg godt finde ud af at spise sundt og varieret, så længe der bare ikke bliver indkøbt chips, slik og kage. Så længe det ikke er der, er det ikke et issue. Men, jeg får jo også cravings, og for at imødekomme dem, og gøre det nemmere at leve sundt de andre dage, har jeg valgt at indføre en snydedag – eller på godt dansk en “cheat day”.

Der er forskellige meninger og holdninger til “cheat days” eller “cheat meals” – min begrundelse for at prøve det, er at det forhåbentligt vil gøre det nemmere for mig at styre min hang til søde sager ugens andre dage. Derudover har jeg en forventning om, at min trang til søde sager bliver mindre, når jeg tillader mig selv at spise det en gang om ugen. Samtidig inkluderer min snydedag ikke slik, chips og sodavand – det prøver jeg nemlig helt at holde mig fra (har overlevet en hel uge indtil videre!).

Hvordan ser min snydedag i dag så ud:

  • Jeg har fået en basse til formiddag (det har vi hver fredag hos Maersk, og de er heldigvis ikke særligt store)
  • I aften skal vi have thaimad fra Thaiaway – MUMS! Ris, kokosmælk og karry. Elsker det!
  • Chokolade skal indkøbes (god kvalitetschokolade med lakrids)
  • Måske ryger der også noget B&J i kurven

Det ser måske ikke vanvittigt ud, i forhold til hvordan andre bruger deres snydedage, men jeg tror virkelig det vil hjælpe mig rigtig meget til at styre trangen. Jeg er jo dybest set en hyggespiser, og jeg elsker at hygge mig hver dag…det skal bare ikke handle om at hygge = mad.

Derudover vil jeg gerne lige understrege, at en snydedag for mig ikke er lig med “overædning”. Det er ikke sådan at jeg vil spise 5 kg. chokolade og 10 l. is. Det handler udelukkende om, at jeg en gang om ugen, godt må tillade mig selv at indtage noget af det mad jeg virkelig nyder – med understregning under “at NYDE maden” og ikke bare hælde indenbords.

 

2 thoughts on “Fredag er hermed snydedag

  1. Åh – får (næsten) dårlig samvittighed 😉 Jeg har sq’ mange af den slags “snyde-dage” – er også vild med B&J og, ikke mindst, Marabou … gerne krydret med lidt nachos og en pose “pingvin-blanding” .. og skulle man servere mig en god Belgisk øl, så…. stopper med at tælle kalorierne når jeg når de 1000 og tænker istedet, i mit stille sind, at jeg har fortjent det og at morgendagens træning brænder det hele af igen.

    Heldigvis (7-9-13 og alt det der!) er jeg ikke skadet – så “everyday is a cheat day” – næsten 😀

    • Hej Michael 🙂

      Hvis jeg ikke var skadet, så ville alle dage også være “snydedage” for mig – så ville behovet for at tænke mig om, nemlig slet ikke være så stort ;o) Men lige nu, hvor jeg ikke kan træne ligeså meget som jeg plejer, må jeg prøve at få mig en rygrad ;o)

      I fredags endte det med B&J Cookie Dough og en pakke lækre brownie småkager. Og så røg der også en enkelt Somersby ned ;o) Jeg holder mig stadig fra slik og chips, selvom det er OVERDREVET svært.

Skriv et svar

