Hvordan går det med det der træning?

Det er 9 uger siden at jeg var under kniven, og jeg tænkte det kunne være sjovt, at se hvordan træningen er gået siden da.

Nedenfor ses en graf, der viser hvor mange timer jeg har været aktiv i hver uge. Søjlerne dækker over svømning, cross-træning, cykling (transport, hometrainer, racercykel), styrketræning og gåture.

ChartTræning

 

De sidste to uger – uge 26 og 27 er jeg super tilfreds med, og det viser tydeligt at det går i den rigtige retning. Sidste sommer på samme tid, lå jeg på omkring 15-16 timer om ugen – vel at mærke på et tidspunkt hvor jeg ikke var skadet og hvor jeg løb rigtig meget. Så eftersom jeg ikke må løbe og jeg stadig skal tænke mig om mht. hvor meget knæet kan holde til, synes jeg ikke det står så slemt til.

I den her uge, uge 28, har jeg allerede “banket” 3 timer, og jeg forventer helt klart at snige mig op på omkring 11-12 timer.

Fredag er hermed snydedag

Det er ingen hemmelighed, at jeg er blevet lidt bedre polstret ovenpå knæoperationen. Når man er vant til at træne 10+ timer om ugen og lige pludselig laver nærmest ingenting, skal det jo gå galt. Især når man er mig, og ikke er så god til at regulere sit kalorieindtag til at matche ens træningsindsats.

Derfor, efter et nervepirrende besøg på vægten for en uge siden, har jeg valgt at prøve noget nyt. Diæt er ikke rigtig min kop te, da jeg simpelthen ikke har rygraden til det og nægter at gå og sulte. Til gengæld kan jeg godt finde ud af at spise sundt og varieret, så længe der bare ikke bliver indkøbt chips, slik og kage. Så længe det ikke er der, er det ikke et issue. Men, jeg får jo også cravings, og for at imødekomme dem, og gøre det nemmere at leve sundt de andre dage, har jeg valgt at indføre en snydedag – eller på godt dansk en “cheat day”.

Der er forskellige meninger og holdninger til “cheat days” eller “cheat meals” – min begrundelse for at prøve det, er at det forhåbentligt vil gøre det nemmere for mig at styre min hang til søde sager ugens andre dage. Derudover har jeg en forventning om, at min trang til søde sager bliver mindre, når jeg tillader mig selv at spise det en gang om ugen. Samtidig inkluderer min snydedag ikke slik, chips og sodavand – det prøver jeg nemlig helt at holde mig fra (har overlevet en hel uge indtil videre!).

Hvordan ser min snydedag i dag så ud:

  • Jeg har fået en basse til formiddag (det har vi hver fredag hos Maersk, og de er heldigvis ikke særligt store)
  • I aften skal vi have thaimad fra Thaiaway – MUMS! Ris, kokosmælk og karry. Elsker det!
  • Chokolade skal indkøbes (god kvalitetschokolade med lakrids)
  • Måske ryger der også noget B&J i kurven

Det ser måske ikke vanvittigt ud, i forhold til hvordan andre bruger deres snydedage, men jeg tror virkelig det vil hjælpe mig rigtig meget til at styre trangen. Jeg er jo dybest set en hyggespiser, og jeg elsker at hygge mig hver dag…det skal bare ikke handle om at hygge = mad.

Derudover vil jeg gerne lige understrege, at en snydedag for mig ikke er lig med “overædning”. Det er ikke sådan at jeg vil spise 5 kg. chokolade og 10 l. is. Det handler udelukkende om, at jeg en gang om ugen, godt må tillade mig selv at indtage noget af det mad jeg virkelig nyder – med understregning under “at NYDE maden” og ikke bare hælde indenbords.