Energi til løb

Jeg tror, at der er ligeså mange meninger om energiindtag under træning/løb/tri etc. som der er udøvere. Hvad der virker for én person virker ikke nødvendigvis for en anden etc.

Dette indlæg handler om hvad jeg har fundet ud af virker for mig i forbindelse med løb – senere vil jeg skrive indlæg omkring energi til cykling og tri.
Untitled Lidt blandet High 5 gel – mine favoritter er apple og summer fruits. Mojito er…en oplevelse 😉

I søndags til Powerade Copenhagen Half Marathon indtog jeg følgende:

  • Kl. 08:15 – 1½ dl havregryn med laktosefri mælk, en kop kaffe med 2 sukkerknalder, et STORT glas vand
  • Indtil kl. 10 sørgede jeg for at drikke rigeligt med vand
  • Kl. 11 gik starten og jeg må indrømme, at jeg var en lille smule sulten, men samtidig var maven let og der var ikke noget der skvulpede rundt
  • Under løbet tog jeg vand fra i alt 3 depoter, sådan jævnt fordelt over ruten
  • Derudover tog jeg en High 5 energy gel ved 5, 10 og 15 km.

Ovenstående fungerede rigtig fint for mig, og jeg kunne måske godt have spist lidt flere havregryn. Derudover er jeg en af de “heldige”, der kan spise gels i lange baner (ok, det lyder voldsomt, det meste jeg har indtaget er 5 på min 30 km. tur – men det er vist også meget godt klaret). I dagene op til løbet sørgede både Daniel og jeg for at spise godt med kulhydrater (boller med nutella, pasta, kartofler etc.). Alt sammen mad der ikke generer min mave. Om lørdagen var vi til 30-års fødselsdag, hvor vi fik serveret pulled pork. Jeg elsker pulled pork, men var lidt usikker på hvordan min mave ville reagere på det dagen efter under løbet – men der var ingen problemer. Derimod ved jeg af bitter erfaring at oksekød er et absolut “no go” for mit vedkommende.

Planen for Berlin Marathon er at følge ovenstående, dog skal der lidt flere gels indenbords – jeg regner med 6 i alt. Jeg tør ikke at blande energidrik med gel – jeg har ikke ordentlig erfaring med det (har kun kombineret på cykel) og jeg har hørt at det godt kan slå maven ud af kurs.

Gode råd og ideer modtages med kyshånd 🙂

Follow on Bloglovin

4 thoughts on “Energi til løb

  1. Jeg synes du har ret – det er virkelig svært. Jeg har det bedst med at drikke en masse før træning og ikke så meget under. Synes det er sjældent jeg har de store behov undervejs. Jeg spiser gerne gel’er eller lignende, men det er svært at mærke det energi kick de bør give. Det er noget jeg forsøger at sætte i system. Men jeg tror det også har noget at gøre med, at jeg ikke er kommet over de der 3,5 timers sammenhængende træning endnu. Det er også svært at spise mens jeg løber – f.eks er jeg glad for bananer, men synes det er svært at få det ned, når man løber og er lidt presset!

    • Hej Anders,

      Ja, det er en kunst i sig selv at lære at indtage energi og drikke mens man løber 😉 Sidste søndag kom jeg f.eks. til at indhalere vand i stedet for at drikke det – ikke et kønt syn 😉

      Jeg kan heller ikke som sådan mærke et kick nær jeg spiser gel, men derimod ved jeg at mine depoter bliver fyldt op og at sandsynligheden for at jeg rammer muren bliver mindre.

      /Randi

  2. Én ting er ihvertfald sikkert – ting man ikke har ordentlig erfaring med, skal man slet ikke eksperimentere med, hvis man ikke står i en trænings situation … og da nok slet ikke i Berlin, af alle steder 😉

    Jeg syntes at du konsumerer “vildt meget” under 1/2 marathon – (og måske for lidt inden løbet – man skal da ikke være sulten, når man står på startstregen?). Personligt, i det daglige, så indtager jeg ingen energi før/under de 21.1 .. men, som du jo skriver, så er alle vi løbere jo så forskellige på det punkt 🙂

    Anders;
    Jeg har lært, mht. bananer som jeg også har nydt under marathon, at lade stykket ligge i mundhulen (den af siderne, som man nu finder mest behagelig…) – så opløses stykket langsomt, og det er mere behageligt end at “sluge” et stykke … nærmest lidt ligesom at sutte et bolche 😉

    God Lørdag!

    • Hej Michael,

      Mange tak for din kommentar og gode råd til bananspisning 🙂

      Jeg vil give dig ret i, at jeg måske ikke død og pine har brug for så meget energi under et halvmarathon – i søndags var ligeså meget en test på at følge min marathonstrategi og se om det hele fungerer.

      Nej, man skal ikke være decideret sulten til start, og derfor lærte jeg også i søndags at jeg godt kan spise lidt mere 🙂 Derudover skal det siges, at jeg tit har haft problemer med kramper i maven, når jeg har fået for meget mad inden løb, og jeg har haft meget svært ved at finde ud af hvad “for meget” er – så måske er jeg lidt ekstra paranoid over at fylde maven for meget 😉

      Det er en jungle, og der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem 🙂

      /Randi

Skriv et svar

